مقالات

بهترین خرما چیست؟

گرانترین بهترین خوشمزه ترین خرما مجول یا پیارم medjool vs piarom mostexpensive best dates

اگر جزو مصرف کنندگان خرما هستید، شاید بارها به این سوال برخوردید که بهترین خرما در بازار کدام است؟ بدیهی است شناخته شده ترین خرما در بازار داخل کشور خرما مضافتی باشد ، اما این دلیل به برتری این خرما بر دیگر خرماها نیست.کشور ایران سرزمین انواع خرماهاست. شاید به جرات می توان گفت تنوع انواع خرما در ایران بیش از هر میوه و خشکباری است.

 

 

نواحی جنوبی ، جنوب شرقی و جنوب ایران محل پرورش بیش از 300 نوع خرما متفاوت است که حداقل بیش از 15 گونه آنها تجاری و در بازار خرما قابل خرید و فروش هستند.اینکه چرا از قدیم مصرف کننده ها فقط خرما مضافتی را در مغازه ها می دیدند دلایل بسیاری دارد که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

حجم تولید ، قیمت ، طعم و مزه ، فعالیت تجار و بازرگانان ، بازار صادراتی ، شرایط نگهداری و عرف جامعه عواملی هستند که در گسترش و الگوی مصرف یک محصول تاثیرگذار هستند.شایان ذکر است اگر چه خرماهایی بمراتب ارزان تر از خرما مضافتی در ایران کم نیستند، حتی مزه بعضی از خرما ها و شرایط نگهداری آنها بمراتب آسانتر از خرما مضافتی است.

طبقه بندی خرما ها از نظر رطوبت:

 

خرماهای تر

مانند خرما مضافتی

خرماهای نیمه خشک

مانند خرما کبکاب

خرماهای خشک

مانند خرما زاهدی

البته تمایز بین دو دسته نیمه خشک و خشک بسیار سخت است.خرماهای تر دارای بالاترین درصد رطوبت بوده و نمی توان آنها را خارج یخچال نگاه داشت.ضمنا تعدادی از خرماها هم به صورت تر و هم خشک وجود داشته و بعضی خرماها را همراه با شهد بسته بندی و مصرف می کنند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

گرانترین و ارزانترین خرماها کدامند؟

بدون شک گرانترین خرما در ایران و جهان خرمایی است به نام خرما مجول(Medjool Dates) .اندازه بزرگ ، درشت و گوشتی ، مزه خاص و زیبایی ظاهر از ویژگی های این خرماست.عربستان روزی بزرگترین تولید کننده این خرما بود اما امروزه اردن ، مراکش ، فلسطین ، ایالات متحده امریکا و حتی ایران از تولیدکنندگان خرما مجول هستند.

قیمت این خرما در بازار های امریکا و کانادا بین 17 تا 20 دلار میباشد.این خرما یکی از لوکس ترین محصولات موجود در بازار خرماست. خرماهای عجوه ، مبرم ، پیارم و نگلت نور از خرماهای گران موجود در بازار هستند.

 

خوشمزه ترین خرما چیست؟

تعیین خوشمزه ترین خرما کار بسیار سختی است، هر شخص بنا بر سلیقه و مزاج یکی از خرماها را می پسندد.اما شاید قیمت خرماها در انتخاب خوشمزه ترین خرماها تعیین کننده باشد. در داخل ایران خرما مجول و پیارم دارای طعم خاص و منحصر به فردی هستند. اما شاید در مجموع به دلیل گستره مصرف خرما مضافتی ، اکثر مرم آنرا خوشمزه ترین خرمای ایران بنامند.

قیمت خرید بهترین خرما پیارم و خشکبار گردو بادام خرما سبزی خشک عسل کشمش عمده بازار ناتس کرنلو زعفران SAFFRON nuts bazaar wholesale price kernelo

امروزه با گسترش خرید و فروش انواع خرماهای صادراتی ایران در بازار داخل کشور، شاهد تغییر الگوی مصرف و ذائقه مشتریان هستیم.بازار رو به رشد خرما های پیارم ، زاهدی ، کبکاب ، خاصویی و حتی ربی شاهد این مدعاست.

مشتریانی که خرما ربی یا خاصویی را برای اولین بار مصرف می کنند طرفدار همیشگی آنها می شوند. قشر سنتی جامعه همیشه در برابر تغییرات سخت گیر هشتند و همچنان خرما مضافتی را بهترین خرما می دانند، ولی بهرحال نسل جوان ذائقه جدیدتری داشته و مایل به مصرف و خرید خرماهایی مانند پیارم ، زاهدی ، خاصویی ، ربی و حتی خرماهای دیگر هستند.

بهترین گرانترین خوشمزه ترین خرما most expensive best dates
                                                                                                                                      خرما ربی

 

چند عدد خرما در روز توصیه می شود؟

تنها نکته ای که در مصرف خرما می توان در نظر داشت میزان قند موجود در آن است که می تواند تا حدی برای بیماران قندی مضر باشد، استفاده دو یا پنج عدد خرما در روز به همه افراد توصیه می گردد و بیماران قندی نیز می توانند با نظارت پزشک یک یا دو خرما در روز استفاده کنند، ولیکن سایر مواد مغذی و ویتامین های داخل خرما آنرا تبدیل به یکی از منابع انرژی زا برای بدن انسان کرده است. رشد مصرف انواع خرما در میان کودکان ، ورزشکاران ، مادران باردار ، بیماران کم خونی و سالمندان نشان از الگوی جدید مصرف این محصول گرانبها در جامعه ایران و جهان است.

تنوع فرآورده ای خرما یکی دیگر از ویژگی این محصول بوده و می توان با اطمینان گفت همه اجزا خرما مفید و قابل تبدیل به تنقلات و مواد قابل استفاده در صنایع غذایی هستند.

 

خرما را چگونه مصرف کنیم؟

 

طبع خرما گرم و مانند اکثر میوه های گرمسیری شیرین و انرژی زاست، شما می توانسد علاوه بر مصرف مستقیم خرما در تمام ساعات شبانه روز آنرا با مواد غذایی دیگر ترکیب و خوراکی های جدید با کاربری های مختلف بسازید.مثلا با جدا کردن هسته خرما و قراردادن بعضی از مغز ها داخل گوشت خرما می توان یک ترکیب مقوی برای صرف در مهمانی ها و مجالس مختلف درست کرد.

شما می توانید هسته خرما را جدا کرده ، گوشت خرما را با میکسر بهم زده و خمیری بسازید که همرا با کنجد ، پودر نارگیل و مغزهایی مانند گردو و بادام یک ترافل خرما بسازید. این ترافل یک شکلات مقوی طبیعی با کاربرد پذیرایی در مهمانی ها و جشنهاست.

ترافل خرما truffle dates kernelo

جدا کردن هسته خرما ، تبدیل گوشت خرما به خلال و تکه های نگینی نیز می تواند مواد خوراکی جالبی فراهم کند که در بعضی سالادها و دسر ها نقش یک شیرین کننده طبیعی را فراهم می کند. همچنین این تکه های کوچک زمانی که با آرد و بعضی از ادویه جات ترکیب گردند چیپس طعم دار خرما را می سازد.چیپس خرما یک تنقلات طبیعی بویژه برای مصرف همراه با نوشیدنی های گرم و همچنین خوراکی بی خطر برای کودکان در حال رشد است.

                                                                                                                                     چیپس خرما

شیره خرما و کاربرد آن:

 

شیره خرما یک مایع نسبتا غلیظ و شیرین که از خرما تهیه و نمونه ایی از فرآورده های خرماست و طرفداران زیادی دارد.شیره خرما داروی کم خونی ، فقر آهن بدن و یک انرژی دهنده طبیعی است.ترکیب شیره خرما با خوردنی های با طبع سرد عالی است. مثلا ترکیب شیره خرما و ماست همراه با نان یک غذای کامل در شب است.شیره خرما همراه با کره و پنیر در وعده صبحانه نیز توصیه می شود.

شیره خرما ناتس کالا کرنلو عمده بازار kernelo nutskala dates syrup bazaar wholesale
                                                                                                                                   شیره خرما

 

حالا به نظر شما بهترین ، خوشمزه ترین ، گرانترین و ارزانترین خرماها کدام هستند؟

 

اگر تولیدکننده و یا صادر کننده خرما هستید به لینک زیر مراجعه کنید:

 

ثبت اطلاعات محصول صادراتی

3 دیدگاه در “بهترین خرما چیست؟

  1. بازتاب: Dates wholesaler

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *